7 tips til en stressfri måte å få barna klare på om morgenen - Gorenje

7 tips til en stressfri måte å få barna klare på om morgenen

FAMILY SIMPLIFIED
12.2.2019
Hvor mye stresser du om morgenen? La oss bare være ærlige; å få alle klare tidsnok på morgenen (i klær tilpasset årstiden med matchende strømper og fulle mager) er en overveldende oppgave for alle foreldre med søvnunderskudd. Hvis hjertet banker for fullt når du endelig kommer deg på jobb, bør du kanskje vurdere å endre rutinene dine om morgenen. Her får du noen tips til hvordan du kan få en mer rolig morgen.

Finne dine svake punkter.

Bruk et par dager på å observere hvor og hvordan du kaster bort mest tid om morgenen. Hva stresser deg mest? Deretter kan du lage en strategi for hvordan du kan løse problemene best mulig. Husk likevel at du ikke skal implementere alt for mange endringer på én gang, det kan gjøre deg enda mer stresset.

Start tidlig.

Altså, som kvelden før tidlig. Bruk et par minutter på kvelden på å forberede morgenen. La barna velge klærne de helst vil ha på seg dagen etter og pakk ranslene deres. Finn alt du trenger til morgendagen (praktiske gjøremål som skal ordnes, sportstøy som skal pakkes, pakker som skal sendes osv.) og sett det ved døren, slik at du bare kan ta det med på vei ut av døren.

Et sted for alt.

Unngå den stressende letingen etter nøkler, telefoner og lommeboken ved å finne et bestemt sted hvor alle disse tingene skal ligge permanent. Noen knagger eller hyller rett ved døren kan gjøre underverker for morgenstresset ditt.

Dagens viktigste måltid.

Sultne mennesker er sure mennesker. Dette gjelder særlig barn. En sunn frokost vil garantert løfte humøret hele dagen lang. For å unngå sure miner om morgenen, kan du fortelle barna hva de skal få til frokost på forhånd.

Ingen skjermer.

Dette gjelder både barn og voksne. Å bruke tid på sosiale medier eller å lese e-poster om morgenen vil ikke bare stresse deg, men det distraherer deg og gjør at du kaster bort en masse tid.

Meg-tid.

Våkn opp før alle andre (selv noen få minutter er nok). Nyt et fredelig bad, drikk en kopp kaffe i stillhet, mediter, tren litt eller les et par sider i en bok. Det å starte dagen før resten av familien våkner, vil gi deg en følelse av kontroll på dagen og vil spare deg en masse tid i lengden.

Unngå skjenn.

Selv om du gjør hva du kan, kan du ikke unngå å bli stresset en gang iblant. Minn deg selv på at det kun er midlertidig og at det ikke er hver dag.Unngå å skjenne på barna, det vil bare gjøre saken verre. Trekk pusten dypt et par ganger, gå inn i et annet rom i noen minutter eller le av den håpløse situasjonen for å unngå å miste besinnelsen. Noen ganger kan selv en liten pause gjøre en kjempeforskjell.

Les også

Utforsk andre Life Simplified-emner

Meld deg på til nyhetsbrevet vårt